Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Logorytmika - metoda wspomagania rozwoju dziecka

 

Logorytmika to metoda wspomagania rozwoju dziecka, która łączy ruch, słowo i muzykę.

się z XX wieku. Główne podwaliny do logorytmiki stworzył Emil Jaques Dalcroze.

Według niego dążenie do harmonizowania mózgu i ciała w ruchu ma ogromną wartość terapeutyczną.

Prace nad logorytmiką kontynuował Carl Orff, który połączył zajęcia ruchowe z rytmizowanym mówieniem i śpiewaniem oraz grę na odpowiednio skompletowanych instrumentach muzycznych.

 

Poniżej przedstawiam kilka argumentów Dalcroze`a przemawiające za terapeutyczą wartością zajęć ruchowo- muzycznych (rytmicznych):

  1. Wzruszenie muzyczne nie jest wyłącznie wzruszeniem intelektualnym, ponieważ oddziałuje ono na zmysły i wprawia w wibracje cały organizm.
  2. Z trzech elementów muzyki: dźwięku, dynamiki i rytmu, dwa ostatnie można zaprezentować za pomocą ruchu ciała.
  3. W trakcie zabawy wyzwala się radość, która jest nowym bodźcem do rozwoju.
  4. Muzyka przenika i łatwo pokonuje bariery intelektualne, emocjonalne, związane z różnicami charakterów, a także bariery motoryczne (ruchowe).

Ćwiczenia logorytmiczne są połączeniem poglądów Dalcroze`a i Orff`a.

Uznawane są za element profilaktyki logopedycznej.

Zajęcia logorytmiczne może prowadzić osoba, która ukończyła kurs z zakresy logorytmiki oraz ma przygotowanie pedagogiczne (pedagog, pedagog specjalny, logopeda, neurologopeda, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, itd.).

Istotnym faktem jest, że nawet systematyczne i cykliczne zajęcia logorytmiczne  nie zastąpią terapii logopedycznej.

Jest to jednak forma wspomagania prawidłowego rozwoju dziecka i metoda profilaktyki logopedycznej. 

Zajęcia logorytmiczne prowadzone są w formie zabawy w grupie.

Jak podaje Ewa Bombol, cele logorytmiki to:

  • usprawnianie słuchowe i ruchowe dzieci z zaburzeniami mowy,
  • wyrabianie szybkiej reakcji na bodziec dźwiękowy, wzrokowy lub ruchowy,
  • rozwijanie umiejętności sprawnego wykonania ruchów z zakresu motoryki dużej i małej,
  • wspieranie rozwoju naśladowania i zabawa „na niby”,
  • wzrost świadomości swojego ciała i sprawczości,
  • rozwój sfery emocjonalnej i społecznej,
  • uwrażliwienie na elementy prozodyczne mowy,
  • zwrócenie uwagi na rytmiczność i sekwencyjność mowy,
  • wzbogacanie słownika biernego i czynnego,
  • stymulowanie myślenia przyczynowo- skutkowego.

Ponadto ćwiczenia logorytmiczne mogą służyć usprawnianiu oddechu, wykształceniu prawidłowej fonacji i artykulacji, usprawnianiu narządów mowy, kształtowaniu słuchu fonematycznego, kształtowaniu pamięci muzycznej, ćwiczeniu koncentracji uwagi.

W zajęciach stosowane są następujące rodzaje ćwiczeń: integrujące grupę, ruchowe, słuchowo- ruchowe, ćwiczenia uwrażliwiające w oparciu o zmianę akcentu, tempa, wysokości, natężenia i barwy dźwięku, ćwiczenia słuchowo- ruchowo- słowne oraz ćwiczenia relaksacyjne.

Przykłady ćwiczeń logorytmicznych:

  • „Myszki do norki”- prowadzący gra na tamburynie, jedno dziecko wciela się w rolę kota, pozostałe są myszkami (chodzenie naprzemienne na czworakach). Na podłodze rozłożone są szarfy. Kiedy prowadzący przyspiesza tempo uderzania w tamburyn, kot zaczyna łapać myszki, które jak najszybciej muszą schować się norkach. (dzieci uczą się reagować ruchem na sygnały dźwiękowe- zmianę tempa muzyki)
  • „Całuski”- zabawa integrująca w kole. Dzieci posyłają sobie całuski na powitanie (przygotowanie do prawidłowej realizacji głosek szumiących).
  • „Logopedyczne memory”- na dywanie porozkładane odwrócone karty z obrazkami zwierząt (po 2 karty, podobnie jak w memory). Dziecko losuje dwie karty, odsłania i naśladuje odgłosy zwierząt, które odsłoniło. Jeśli odgłosy są takie same, gracz zabiera dwie karty dla siebie. Gra ma charakter onomatopeiczny.
  • „Mecz piłkarski”- przedmuchiwanie piłeczki (ping pongowej) do kolegi naprzeciwko (ćwiczenie oddechowe). Ćwiczenie to można urozmaicić zrobieniem piłkarskiego stadionu do gry, np. z pokrywki pudełka po obuwiu.
  • „Szalona fryzura”- ćwiczenie indywidualne lub grupowe. Na kartce (lub brystolu- dla całej grupy) rysujemy ludzką głowę bez włosów. Dziecko robi plamy mokrym pędzlem zamoczonym w farbie akwarelowej. Następnie rozdmuchuje przez słomkę plamy tak, aby powstała szalona fryzura (ćwiczenie oddechowe).
  • „Ciepło czy zimno?”- prowadzący pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające ciepłe lub zimne przedmioty, np. lody, bałwan, śnieg, lodówka, słońce, ognisko, zapałka, świeczka, itp. Ćwiczenie ma na celu doskonalenie myślenia przyczynowo- skutkowego, tj. „Co się stanie, gdy dotknę tego przedmiotu?”. Jeśli dotkniemy gorącego przedmiotu robimy „au!” i dmuchamy na poparzoną dłoń. Jeśli dotkniemy zimnego to chuchamy „hu, hu, hu”.

Tekst: mgr Magdalena Półtorak

 

 

W oparciu o:

  1. Walencik-Topiłko, Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii. w: Logopedia jako nauka interdyscyplinarna - teoretyczna i stosowana, (red.) I. Nowakowska-Kempny, Katowice 1998.

E. Bombol, Logorytmika- ruch słuch słowo ©, ProCentrum Katarzyna Gromelska, Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, www.procemtrum.com.pl

 

Data dodania: 2018-09-22 22:00:41
Data edycji: 2018-09-22 22:04:22
Ilość wyświetleń: 9164

Doradztwo

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu to ważna decyzja. Kliknij i poznaj możliwości rozwoju.
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Per aspera ad astra

Przez ciernie do gwiazd”

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej