Wraz z rozwojem nauki, medycyny, psychologii, ale i świadomości rodziców- autyzm jest rozpoznawany coraz szybciej, co daje dziecku szansę na zmniejszenie ograniczeń, szybsze podjęcie terapii i możliwie pełne wykorzystanie jego potencjału. Nie jest mrzonką stwierdzenie, że im szybciej podjęta terapia tym większe efekty, ponieważ w okresie wczesnego dzieciństwa mózg dziecka wykazuje się największą neuroplastycznością.
Artykuł ma na celu ukazanie tych elementów w rozwoju dziecka, które mogą wskazywać na cechy autyzmu u niemowląt i małych dzieci.
Kolejnymi elementami na które warto zwrócić uwagę u małego dziecka to nadwrażliwość na bodźce, np. dźwiękowe, wzrokowe, słuchowe, smakowej i dotykowe. Na przykład dziecko może być płaczliwe i rozdrażnione słysząc określone dźwięki, np. sprzętów domowych, określonych przedmiotów, głosów, muzyki. Dziecko może nie akceptować pokarmów o określonej konsystencji lub smaku. Może płaczem reagować na delikatne mizianie, określone faktury, np. ręcznik, ubrania, metki w ubraniach. Może wykazywać niechęć do eksplorowania różnych faktur. Podwrażliwość można zaobserwować, gdy dziecko „za bardzo” interesuje się określonymi bodźcami, np. szuka mocnych wrażeń słuchowych, smakowych, dotykowych, wzrokowych. Dobrze się czuje w zabawie w przepychanki, lubi docisk, mocne masaże, bawi się siłowo, głośno. To tylko fragment całego wachlarza zachowań, które mogą być przejawem nieprawidłowości w rozwoju sensorycznym. Diagnozę SI przeprowadza kwalifikowany Terapeuta Integracji Sensorycznej.
Bardzo istotnym elementem prawidłowego rozwoju malucha jest nawiązywanie prawidłowych więzi z osobami z najbliższego otoczenia. Niepokoić może fakt, że niemowlę nie odwzajemnia uśmiechu, nie podejmuje prób gaworzenia, nie interesuje się twarzą osoby, która jest blisko niego, odwraca się lub wydaje się, że jest „w swoim świecie”, nieobecny. Aby ocenić prawidłowy rozwój zdolności językowych i komunikacyjnych warto udać się na spotkanie z neurologopedą.
Wczesne objawy autyzmu mogą wiązać się z wieloma objawami w różnych aspektach rozwoju człowieka. To co powinno szczególnie budzić niepokój u rodzica to asymetrie, zbyt szybkie lub zbyt wolne osiąganie kamieni milowych, nieprawidłowe reakcje na bodźce sensoryczne, obserwowanie nieprawidłowych zachowań społecznych.
Warto podkreślić, że nie zawsze nieprawidłowości motoryczne są związane z rozwojem autyzmu w późniejszym czasie, podobnie jak zaburzenia sensoryczne. Dziecko może mieć nadwrażliwość dotykową niepowiązaną z autyzmem lub opóźnienia w komunikacji z przyczyn anatomicznych lub środowiskowych. Na rozwój dziecka wpływa wiele czynników, ale jednym z ważniejszych gwarantów rozwijania potencjału jest czujny, obserwujący i wspierający rodzic.
Literatura:
Anna Mikler- Chwastek, „Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt”, Harmonia.
Jagoda Cieszyńska, „Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska”, Centrum Metody Krakowskiej.
Osnat i Philip Teitelbaum, „Czy moje dziecko ma autyzm?”, Harmonia.
“Per aspera ad astra
Przez ciernie do gwiazd”
58-160 Świebodzice
ul. Ciernie 30