Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Problemy komunikacyjne dziecka z autyzmem- w świetle literatury przedmiotu

 

Istotną kwestią w rozwoju dzieci autystycznych jest zaburzona komunikacja.

Zdrowe dzieci dysponują „zasobem słownictwa oraz znajomością reguł gramatycznych, które pozwalają im na sprawne komunikowanie się w sprawach codziennych”.

[1] Dziecko w wieku przedszkolnym przejawia również tendencję do tworzenia nowych słów (neologizmów), opanowuje umiejętność opowiadania, odróżniając je od innych form wypowiedzi. Jak podaje Maria Kielar-Turska: „umiejętności narracyjne dziecka rozwijają się w kontakcie z osobą dorosłą.

Badania B. Bokus (1985) wykazały, że jeśli dorosły ogląda wspólnie z dzieckiem obrazek będący tematem opowiadania, wówczas wypowiedź dziecka zawiera spostrzeżenie dotyczące obiektu i przedstawionego zdarzenia”.[2]

Zaburzenia komunikacji występujące w zaburzeniach autystycznych Irena Kruk-Lasocka opisuje następująco:

„dla osób nie autystycznych wymiana informacji o pogodzie jest pretekstem do przekazania zupełnie innych informacji, np. zdawkowej uprzejmości, okazanie drugiej osobie swego zainteresowania, itd.

Dla osoby autystycznej temat „pogoda” oznacza dosłownie przekazanie wszelkich informacji dotyczących tego zjawiska”.

[3] Jedną z grup cech autystycznych są jakościowe zaburzenia werbalnej i pozawerbalnej komunikacji.

Przyczyną zaburzeń sprawności komunikacyjnej jest najprawdopodobniej niewykształcenie sprawności percepcyjnej na skutek uszkodzenia lub upośledzenia rozwoju okolic kory mózgowej, które są odpowiedzialne za odbiór mowy w kontekście fonologicznym.

[4]Skutkiem takiego uszkodzenia mózgu jest brak rozumienia przekazu językowego i niemożność posługiwania się mową, co rzutuje na całościowe rozległe zaburzenia rozwojowe.

Temple Grandin o problemach komunikacyjnych dzieci z autyzmem pisze następująco: „w przeciwieństwie do zdrowych dzieci, które niezwykle szybko w sposób naturalny kojarzą konstrukcje językowe z rzeczami, z którymi stykają się w życiu, dzieci autystyczne muszą uczyć się, że rzeczy mają swoje nazwy. Muszą się uczyć, że słowa służą do porozumiewania się.

Wszystkie dzieci autystyczne mają problemy z długimi ciągami informacji werbalnych”.

[5] Można zatem powiedzieć, że dzieci z autyzmem mogą nabyć umiejętność posługiwania się językiem, ale umiejętność ta nie nabiera charakteru społecznej interakcji.

Warto również wspomnieć o dwóch ważnych teoriach dotyczących umiejętności komunikacyjnych dotyczących osób z autyzmem, 

a mianowicie - teorię umysłu oraz teorię centralnej koherencji.

 

Nazwa teorii

Cechy charakterystyczne teorii

Teoria umysłu

-zdolność przypisywania stanów umysłowych sobie i innych w celu wyjaśnienia i przewidywania zachowania;

-wg Piageta, który zainspirował badaczy było spostrzeżenie, iż rozwój w sferze poznawczej od dziecięcego realizmu postępuje w kierunku subiektywizmu. Traktowaniu myśli jako czegoś materialnego towarzyszy przypisywanie subiektywnego charakteru;

-wg teorii umysłu dzieci autystyczne mają problemy z rozwiązywaniem zadań, które wiążą się z bazowaniem na przekonaniach, odbiegających od realnej, rzeczywistej sytuacji (np. zadania związane z wyobrażeniem sobie jakiejś sytuacji) oraz z zadaniami dotyczącymi podstępu czy fałszu.

Teoria centralnej koherencji

-centralna koherencja oznacza zdolność rozpoznawania pojedynczych doświadczeń i tworzenia na ich podstawie „nowej wiedzy” na wyższym poziomie;

-dzieci autystyczne charakteryzuje upośledzenie integrowania oraz transformacji informacji poznawczych;

-dzieci autystyczne charakteryzuje specyficzna niesprawność nadawania znaczenia sytuacji;

-występują problemy z nadawaniem znaczeń wyrazom homograficznym, np. zamek (z piasku, zamek w drzwiach, zamek błyskawiczny, zamek jako budowla), ponieważ znaczenie takim wyrazom może nadać jedynie uwzględnienie kontekstu zdania;

 

Elżbieta Minczakiewicz przytacza wyniki badań dotyczących rozwoju mowy u dzieci autystycznych, z których wynika, że mowa rozwijała się powoli, z dużym opóźnieniem, czasem w sposób skokowy (pomijając etapy rozwoju mowy).

Większość z tych dzieci produkowała słowa i zdania, ale bez zrozumienia ich znaczenia, wypowiadając bez kontekstu.

[6] Dzieci z autyzmem mówią „do siebie”, „obok” i nadużywają wyrażeń stereotypowych.  

Problemy w rozumieniu kontekstu słów wypowiadanych przez drugą osobę, problemy 
w nadawaniu słowom subiektywnych znaczeń i tworzenia opowiadań wpływają na emocjonalny rozwój dziecka z ASD.

Podczas gdy zdrowe dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym mają już znaczące osiągnięcia w rozwoju poznawczym, językowym oraz obraz własnej osoby, dziecko autystyczne może być w tych kwestiach zagubione.

„Dzieci autystyczne mają trudności w rozpoznawaniu emocji innych ludzi i wyrażaniu własnych[7]”.

 

Autor: mgr Magdalena Półtorak




[1]Cyt. Red. B. Harwas-Napierała, J.Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, tom II, wyd. PWN, W-wa 2002, 107.

[2]Cyt. Ibidem: s.110.

[3]Cyt.J. Kruk- Lasocka, Autyzm czy nie autyzm?, DSWE, Wrocław 2003, s.18.

[4]Za: K.Markiewicz, Możliwości komunikacyjne dzieci autystycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie, Lublin 2004, 45-54.

[5]Cyt. TempleGrandin, Myślenie obrazami oraz inne relacje z mojego życia z autyzmem, Synapsis, W-wa 2006, s.57-58.

[6]Za: red. J.Kruk-Lasocka, Z problematyki autyzmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1994, s.55.

[7]Cyt.A.Bryńska, G.Jagielska, J.Komender, Autyzm i Zespół Aspergera, wyd. PZWL, W-wa 2009, s.101.



Data dodania: 2018-09-22 22:30:50
Data edycji: 2018-09-22 22:33:27
Ilość wyświetleń: 1424

Doradztwo

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu to ważna decyzja. Kliknij i poznaj możliwości rozwoju.
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Per aspera ad astra

Przez ciernie do gwiazd”

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej