Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Sensoryzmy dziecka z autyzmem

 

Informacje o świecie zewnętrznym odbieramy za pomocą zmysłu wzroku, słuchu, dotyku, węchu oraz smaku, a także poprzez układy: propriocepcji i przedsionkowy.

Jedną z trzech grup kwalifikujących osobę jako autystyczną są ograniczone, powtarzające się i stereotypowe modele zachowania, zainteresowań i aktywności, które wiążą się z indywidualnymi sensoryzmami, o których szeroko mówi Delacato w książce „Dziwne, niepojęte autystyczne dziecko”. Sensoryzmy to wg Delacato „bezcelowe powtarzanie czynności (…), powtarzane rytmicznie zachowania”.[1]

Jako że autyzmy były zbyt ogólnym pojęciem zachowań stereotypowych dzieci, Delacato wyróżnił pojęcia, które cechują zachowania dotyczące wszystkich zmysłów: defizmy (dotyczą zachowań stereotypowych w obrębie zmysłu słuchu), blindyzmy (zmysł wzroku), tasteizmy (zmysł smaku), smelizmy (zmysł węchu), taktylizmy (zmysł dotyku).

[2] Jak podaje autor, „dzieci miały uszkodzenia mózgu i poważne problemy sensoryczne. Nie radziły sobie z bodźcami docierającymi do mózgu  z otaczającego świata (…).

Dziwne, powtarzające się ruchy były próbą unormowania pracy tego kanału sensorycznego (lub kilku kanałów) poprzez wielokrotne powtarzanie stymulacji”.[3] Zaburzenia sensoryczne mogą wystąpić w następujących wariantach: podwrażliwość (zbyt mała wrażliwość na bodźce, innymi słowy- podreaktywność), nadwrażliwość czyli nadreaktywność, biały szum. Poniżej przedstawiam przykłady sensoryzmów z opisem zachowania.

 

Zmysł

Rodzaj zaburzenia sensorycznego

Opis przykładowego zachowania zaburzonego dziecka

Dotyk (taktylizmy)

Nadwrażliwość

-unikanie dotyku drugiej osoby;

-dziecko nadwrażliwe wybiera miękkie, pluszowe zabawki i używa ich raczej do głaskania i delikatnego łaskotania swojego ciała;

-dziecko samo się głaszcze i łaskocze; lubi własny dotyk- delikatny i rytmiczny;

-dzieci nadwrażliwe mogą sprawiać problem przy ubieraniu- nie chcą nosić ubrań zbyt szorskich lub krępujących ruchy;

-nadwrażliwe dziecko nie znosi różnic temperatur i ciśnienia;

Podwrażliwość

-dziecko może doznać poważnych obrażeń i nie płakać;

-nie zwraca uwagi na siniaki i skaleczenia;

-dziecko gryzie, wkuwa w ręce szpilki, żeby sprawić sobie przyjemność;

-poważne taktylizmy odbierane są przez obserwatorów jako autodestrukcyjne;

-jeśli dziecko podwrażliwe dotykowo skaleczy jakąś część ciała, potrafi ciągle dłubać przy ranie, nie dopuszczając do jej zagojenia;

Biały szum

-dziecko drapie się po ciele, jakby swędziały je miejsca po ukąszeniu komarów;

-dzieci z „białym szumem” są ofiarami „wybuchów taktylizmów”- uderzania i bicia siebie i innych;

-po wybuchu następuje okres względnego spokoju;

Węch (smelizmy)

nadwrażliwość

-dziecko czuje „zapachy wizytówki” ludzi i nawet po ich wyjściu z pomieszczenia nadal odczuwa ich zapach;

-dziecko nadwrażliwe czuje zapachy, których nie możemy wykryć, pochodzące ze źródeł bardziej oddalonych niż przypuszczamy, np. z sąsiednich pomieszczeń;

-wiele nadwrażliwych węchowo dzieci wymiotuje lub ma mdłości na zapach własnego moczu, odmawia więc oddania moczu i stolca dopóki może się powstrzymać;

-dziecko cierpiące na nadwrażliwość węchową stawia opór próbom brania go na ręce i przytulania;

-dziecko nie pozwoli na nakarmienie go potrawą, która zbyt mocno pachnie;

 

Podwrażliwość

-dziecko podwrażliwe węchowo poszukuje silnych wrażeń zapachowych;

-największą radość sprawia dziecku przebywanie w towarzystwie silnych, znajomych zapachów (często jest zapach kału i moczu);

-dzieci obwąchują każdą nową rzecz i człowieka;

-dziecko, które ma stale ręce mokre od śliny jest zazwyczaj zbyt mało wrażliwe węchowo (ślina w kontakcie ze skórą tworzy ostry, nieco kwaśny zapach);

Biały szum

-dziecko cierpiące na biały szum często nie może zdecydować czy iść w stronę źródła zapachu czy uciekać;

-często zasłania ręką usta i nos, a potem dmucha w kierunku nosa, aby poczuć zapach własnego oddechu;

-dziecko z białym szumem w zakresie doznań węchowych hiperwentyluje się poprzez głęboki oddech, jakby chciało przeczyścić kanały nosowe;

-jeśli dziecko ma katar jest napięte i niespokojne;

Słuch (defizmy)

Nadwrażliwość

-często dzieci nadwrażliwe słuchowo bardzo dobrze znoszą hałas, który same „produkują”, natomiast dźwięki cudzej aktywności są dla nich nieprzyjemne;

-dziecko ucieka od dźwięków i hałasów poprzez zatykanie uszu lub ignorancję; ignorancja polega na „wyłączeniu dźwięków w mózgu”, przez co często dzieci są diagnozowane jako niedosłyszące lub głuche;

-dziecko nadwrażliwe słuchowo często słyszy dźwięki, które do naszego ucha nie docierają (np. szepty za ścianą, obieraczka do ziemniaków w kuchni);

-dziecko nadwrażliwe w sferze defizmów boi się zwierząt, ponieważ są głośne, a przede wszystkim nieprzewidywalne;

-wg Delacato szczególną torturą dla dziecka nadwrażliwego słuchowo jest strzyżenie włosów; dziecko nie tylko panicznie boi się szczęku nożyczek, ale przeraża je również dźwięk maszynki elektrycznej nad uchem;

-do tej kategorii należą „uciekające dzieci”- gdy zawodzą sposoby ucieczki od dźwięków, tj. zasłanianie uszu, chowanie się, oddalanie od źródła dźwięku, dzieci uciekają jak najdalej od nieprzyjemnych bodźców;

Podwrażliwość

-dla dziecka ze zbyt małą wrażliwością słuchową świat jest zbyt cichy;

-dziecko wytwarza w różny sposób głośne, hałaśliwe dźwięki, których słucha z przyjemnością i przykłada ucho do wibrujących, dźwięczących powierzchni;

-dzieci podwrażliwe słuchowo lubią przebywać w głośnych pomieszczeniach, np. w łazience przysłuchuje się pralce, a w kuchni mikserowi;

-dziecko z lubością trzaska drzwiami, drze sztywne kartki papieru, najchętniej bawi się hałaśliwymi, piszczącymi zabawkami;

-jak podaje Delacato: „takie dzieci lubią wszystkie rodzaje dźwięków”;

Biały szum

-dziecko z białym szumem w zakresie kanału słuchowego sprawia wrażenie zaabsorbowanego własnymi, wewnętrznymi dźwiękami wydawanymi przez organizm;

-stale wydają jakieś ciche dźwięki i przysłuchują się im;

Smak (tasteizmy)

Nadwrażliwość

-dzieci z nadwrażliwością smakową są niezwykle wybredne w kwestii spożywania posiłków- wypluwają jedzenie zbyt silnie stymulujące kanał smakowy znajdujący się przede wszystkim w kubkach smakowych języka;

Podwrażliwość

-dzieci z niewystarczającą wrażliwością smakową mogą zjeść praktycznie wszystko- często nawet niesmacznie produkty; zagrożeniem dla takiego dziecka są trujące substancje, np. benzyna, farba;

Biały szum

-dzieci z białym szumem w zakresie tasteizmów ciągle czują w ustach jakiś smak; ssą wewnętrzne strony policzków i język, żeby ciągle czuć jakiś smak; często też mają spuchnięte języki na skutek ciągłego próbowania smaku swojej śliny i ssania języka;

Wzrok (blindyzmy, wizualizmy)

Nadwrażliwość

-nagłe, ale kontrolowane ruchy dziecka, np. w przód tył są „znakiem firmowym” dziecka nadwrażliwego wzrokowo;

-dzieci te mają niezwykłą pamięć wzrokową- potrafią odtworzyć niemal wszystko, co widziały, np. książkę telefoniczną;

-widoczna jest fascynacja skomplikowanymi, małymi przedmiotami, np. kosmyk włosów, popękane szkło;

-dziecko nadwrażliwe wzrokowo może przestraszyć nagły błysk światła;

Podwrażliwość

-„znakiem firmowym” dziecka podwrażliwego wzrokowo jest kołysanie się; dzieci te interesują się bardzo źródłami światła- np. promienie słońca wpadające przez okno;

-powszechne jest wyginanie palców i bawienie się dłońmi, a wszystkie tego typu czynności podejmowane są w polu widzenia dziecka;

-dzieci rzucają różnymi przedmiotami i przyglądają się im w locie, a do tego celu wybierają raczej rzeczy lekkie, np. papier, piórka;

Biały szum

-osoba obserwująca dziecko z białym szumem może mieć wrażenie, że patrzy ono „przez” ludzi i rzeczy; zachowuje się ono tak, jakby przyglądały się czemuś bardzo uważnie, ale jego oczy są zwrócony na wewnętrzny świat;

-widzenie dziecka z białym szumem jest często zniekształcone;

 

Należy zaznaczyć, że często sensoryzmy związane są z więcej niż jednym uszkodzonym kanałem zmysłowym, dlatego znajomość dziecka, jego zachowań związanych właśnie z uszkodzeniami kanałów sensorycznych jest jednym z elementów terapii.

 

Autor: mgr Magdalena Półtorak




[1]Cyt. C.H.Delacato, Dziwne, niepojęte autystyczne dziecko, Synapsis, W-wa 1995, s.57.

[2]Za: Ibidem:s.66.

[3]Cyt. Ibidem: s.68.



Data dodania: 2018-09-22 22:34:58
Data edycji: 2018-09-22 22:36:30
Ilość wyświetleń: 4141

Doradztwo

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu to ważna decyzja. Kliknij i poznaj możliwości rozwoju.
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Per aspera ad astra

Przez ciernie do gwiazd”

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej