Informacje o świecie zewnętrznym odbieramy za pomocą zmysłu wzroku, słuchu, dotyku, węchu oraz smaku, a także poprzez układy: propriocepcji i przedsionkowy.
Jedną z trzech grup kwalifikujących osobę jako autystyczną są ograniczone, powtarzające się i stereotypowe modele zachowania, zainteresowań i aktywności, które wiążą się z indywidualnymi sensoryzmami, o których szeroko mówi Delacato w książce „Dziwne, niepojęte autystyczne dziecko”. Sensoryzmy to wg Delacato „bezcelowe powtarzanie czynności (…), powtarzane rytmicznie zachowania”.[1]
Jako że autyzmy były zbyt ogólnym pojęciem zachowań stereotypowych dzieci, Delacato wyróżnił pojęcia, które cechują zachowania dotyczące wszystkich zmysłów: defizmy (dotyczą zachowań stereotypowych w obrębie zmysłu słuchu), blindyzmy (zmysł wzroku), tasteizmy (zmysł smaku), smelizmy (zmysł węchu), taktylizmy (zmysł dotyku).
[2] Jak podaje autor, „dzieci miały uszkodzenia mózgu i poważne problemy sensoryczne. Nie radziły sobie z bodźcami docierającymi do mózgu z otaczającego świata (…).
Dziwne, powtarzające się ruchy były próbą unormowania pracy tego kanału sensorycznego (lub kilku kanałów) poprzez wielokrotne powtarzanie stymulacji”.[3] Zaburzenia sensoryczne mogą wystąpić w następujących wariantach: podwrażliwość (zbyt mała wrażliwość na bodźce, innymi słowy- podreaktywność), nadwrażliwość czyli nadreaktywność, biały szum. Poniżej przedstawiam przykłady sensoryzmów z opisem zachowania.
Zmysł |
Rodzaj zaburzenia sensorycznego |
Opis przykładowego zachowania zaburzonego dziecka |
Dotyk (taktylizmy) |
Nadwrażliwość |
-unikanie dotyku drugiej osoby; -dziecko nadwrażliwe wybiera miękkie, pluszowe zabawki i używa ich raczej do głaskania i delikatnego łaskotania swojego ciała; -dziecko samo się głaszcze i łaskocze; lubi własny dotyk- delikatny i rytmiczny; -dzieci nadwrażliwe mogą sprawiać problem przy ubieraniu- nie chcą nosić ubrań zbyt szorskich lub krępujących ruchy; -nadwrażliwe dziecko nie znosi różnic temperatur i ciśnienia; |
Podwrażliwość |
-dziecko może doznać poważnych obrażeń i nie płakać; -nie zwraca uwagi na siniaki i skaleczenia; -dziecko gryzie, wkuwa w ręce szpilki, żeby sprawić sobie przyjemność; -poważne taktylizmy odbierane są przez obserwatorów jako autodestrukcyjne; -jeśli dziecko podwrażliwe dotykowo skaleczy jakąś część ciała, potrafi ciągle dłubać przy ranie, nie dopuszczając do jej zagojenia; |
|
Biały szum |
-dziecko drapie się po ciele, jakby swędziały je miejsca po ukąszeniu komarów; -dzieci z „białym szumem” są ofiarami „wybuchów taktylizmów”- uderzania i bicia siebie i innych; -po wybuchu następuje okres względnego spokoju; |
|
Węch (smelizmy) |
nadwrażliwość |
-dziecko czuje „zapachy wizytówki” ludzi i nawet po ich wyjściu z pomieszczenia nadal odczuwa ich zapach; -dziecko nadwrażliwe czuje zapachy, których nie możemy wykryć, pochodzące ze źródeł bardziej oddalonych niż przypuszczamy, np. z sąsiednich pomieszczeń; -wiele nadwrażliwych węchowo dzieci wymiotuje lub ma mdłości na zapach własnego moczu, odmawia więc oddania moczu i stolca dopóki może się powstrzymać; -dziecko cierpiące na nadwrażliwość węchową stawia opór próbom brania go na ręce i przytulania; -dziecko nie pozwoli na nakarmienie go potrawą, która zbyt mocno pachnie; |
|
Podwrażliwość |
-dziecko podwrażliwe węchowo poszukuje silnych wrażeń zapachowych; -największą radość sprawia dziecku przebywanie w towarzystwie silnych, znajomych zapachów (często jest zapach kału i moczu); -dzieci obwąchują każdą nową rzecz i człowieka; -dziecko, które ma stale ręce mokre od śliny jest zazwyczaj zbyt mało wrażliwe węchowo (ślina w kontakcie ze skórą tworzy ostry, nieco kwaśny zapach); |
Biały szum |
-dziecko cierpiące na biały szum często nie może zdecydować czy iść w stronę źródła zapachu czy uciekać; -często zasłania ręką usta i nos, a potem dmucha w kierunku nosa, aby poczuć zapach własnego oddechu; -dziecko z białym szumem w zakresie doznań węchowych hiperwentyluje się poprzez głęboki oddech, jakby chciało przeczyścić kanały nosowe; -jeśli dziecko ma katar jest napięte i niespokojne; |
|
Słuch (defizmy) |
Nadwrażliwość |
-często dzieci nadwrażliwe słuchowo bardzo dobrze znoszą hałas, który same „produkują”, natomiast dźwięki cudzej aktywności są dla nich nieprzyjemne; -dziecko ucieka od dźwięków i hałasów poprzez zatykanie uszu lub ignorancję; ignorancja polega na „wyłączeniu dźwięków w mózgu”, przez co często dzieci są diagnozowane jako niedosłyszące lub głuche; -dziecko nadwrażliwe słuchowo często słyszy dźwięki, które do naszego ucha nie docierają (np. szepty za ścianą, obieraczka do ziemniaków w kuchni); -dziecko nadwrażliwe w sferze defizmów boi się zwierząt, ponieważ są głośne, a przede wszystkim nieprzewidywalne; -wg Delacato szczególną torturą dla dziecka nadwrażliwego słuchowo jest strzyżenie włosów; dziecko nie tylko panicznie boi się szczęku nożyczek, ale przeraża je również dźwięk maszynki elektrycznej nad uchem; -do tej kategorii należą „uciekające dzieci”- gdy zawodzą sposoby ucieczki od dźwięków, tj. zasłanianie uszu, chowanie się, oddalanie od źródła dźwięku, dzieci uciekają jak najdalej od nieprzyjemnych bodźców; |
Podwrażliwość |
-dla dziecka ze zbyt małą wrażliwością słuchową świat jest zbyt cichy; -dziecko wytwarza w różny sposób głośne, hałaśliwe dźwięki, których słucha z przyjemnością i przykłada ucho do wibrujących, dźwięczących powierzchni; -dzieci podwrażliwe słuchowo lubią przebywać w głośnych pomieszczeniach, np. w łazience przysłuchuje się pralce, a w kuchni mikserowi; -dziecko z lubością trzaska drzwiami, drze sztywne kartki papieru, najchętniej bawi się hałaśliwymi, piszczącymi zabawkami; -jak podaje Delacato: „takie dzieci lubią wszystkie rodzaje dźwięków”; |
|
Biały szum |
-dziecko z białym szumem w zakresie kanału słuchowego sprawia wrażenie zaabsorbowanego własnymi, wewnętrznymi dźwiękami wydawanymi przez organizm; -stale wydają jakieś ciche dźwięki i przysłuchują się im; |
|
Smak (tasteizmy) |
Nadwrażliwość |
-dzieci z nadwrażliwością smakową są niezwykle wybredne w kwestii spożywania posiłków- wypluwają jedzenie zbyt silnie stymulujące kanał smakowy znajdujący się przede wszystkim w kubkach smakowych języka; |
Podwrażliwość |
-dzieci z niewystarczającą wrażliwością smakową mogą zjeść praktycznie wszystko- często nawet niesmacznie produkty; zagrożeniem dla takiego dziecka są trujące substancje, np. benzyna, farba; |
|
Biały szum |
-dzieci z białym szumem w zakresie tasteizmów ciągle czują w ustach jakiś smak; ssą wewnętrzne strony policzków i język, żeby ciągle czuć jakiś smak; często też mają spuchnięte języki na skutek ciągłego próbowania smaku swojej śliny i ssania języka; |
|
Wzrok (blindyzmy, wizualizmy) |
Nadwrażliwość |
-nagłe, ale kontrolowane ruchy dziecka, np. w przód tył są „znakiem firmowym” dziecka nadwrażliwego wzrokowo; -dzieci te mają niezwykłą pamięć wzrokową- potrafią odtworzyć niemal wszystko, co widziały, np. książkę telefoniczną; -widoczna jest fascynacja skomplikowanymi, małymi przedmiotami, np. kosmyk włosów, popękane szkło; -dziecko nadwrażliwe wzrokowo może przestraszyć nagły błysk światła; |
Podwrażliwość |
-„znakiem firmowym” dziecka podwrażliwego wzrokowo jest kołysanie się; dzieci te interesują się bardzo źródłami światła- np. promienie słońca wpadające przez okno; -powszechne jest wyginanie palców i bawienie się dłońmi, a wszystkie tego typu czynności podejmowane są w polu widzenia dziecka; -dzieci rzucają różnymi przedmiotami i przyglądają się im w locie, a do tego celu wybierają raczej rzeczy lekkie, np. papier, piórka; |
|
Biały szum |
-osoba obserwująca dziecko z białym szumem może mieć wrażenie, że patrzy ono „przez” ludzi i rzeczy; zachowuje się ono tak, jakby przyglądały się czemuś bardzo uważnie, ale jego oczy są zwrócony na wewnętrzny świat; -widzenie dziecka z białym szumem jest często zniekształcone; |
Należy zaznaczyć, że często sensoryzmy związane są z więcej niż jednym uszkodzonym kanałem zmysłowym, dlatego znajomość dziecka, jego zachowań związanych właśnie z uszkodzeniami kanałów sensorycznych jest jednym z elementów terapii.
Autor: mgr Magdalena Półtorak
[1]Cyt. C.H.Delacato, Dziwne, niepojęte autystyczne dziecko, Synapsis, W-wa 1995, s.57.
[2]Za: Ibidem:s.66.
[3]Cyt. Ibidem: s.68.
“Per aspera ad astra
Przez ciernie do gwiazd”
58-160 Świebodzice
ul. Ciernie 30