Słowo wstępne o fińskim systemie edukacji
Podstawą do napisania artykułu są informacje zawarte w blogu, artykułach i książce pt. „Finnish lessons- why can the world learn from educational change in Finland?” autorstwa Pati Sahlberg`a. Mówi się o tym, że system edukacji w Finlandii jest jednym z najlepszych systemów na świecie.
Potwierdzają to wyniki badań kompetencji 15-latków udokumentowany przez PISA (Programme for Inetrnational Student Assesment). Celem badań PISA jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów w zakresie matematyki, nauk ścisłych oraz czytania ze zrozumieniem, w celu poprawy jakości nauczania i poprawy systemów edukacyjnych.
Jak podaje Pati Sahlberg, fińscy 15-latkowie zajmują jedne z najwyższych miejsc w badaniu PISA. W 2000 roku Finlandia zajęła pierwsze miejsce w zakresie czytania ze zrozumieniem. W 2003 roku było to 1 miejsce w zakresie matematyki, a w 2006 roku- 1 miejsce w naukach ścisłych.
Dla porównania w tych samych latach, polscy uczniowie zajęli kolejno 23., 21., 17 miejsce.
Z prezentacji Sahlberg`a dowiadujemy się, jakie czynniki mają wpływ na polepszenie systemu edukacji.
Są to: współpraca, edukacja oparta na zaufaniu, zbiorowa niezależność, kapitał.
System edukacji blokują czynniki takie jak: rywalizacja, edukacja oparta na testach, dążenie do doskonałości.
System edukacji w Finlandii Sahlberg określa jednym słowem: „indywidualizacja”, co jest antonimem do systemów edukacji opartych na szeroko pojętej standaryzacji.
Pati Sahlberg wymienia następujące komponenty systemu edukacji w Finlandii:
Edukacja jest traktowana jako dobro publiczne.
Całościowe podejście do dziecka.
Nauczyciele mają prestiż społeczny.
Koncentracja na kapitale w różnych dziedzinach.
Wizja edukacji.
Bardzo ważną kwestią w fińskiej szkole jest zaufanie, autonomia nauczycieli.
Są oni przyjmowani ze stopniem magistra. W społeczeństwie fińskim zawód nauczyciela jest postrzegany jako prestiżowy, podobnie jak lekarze czy prawnicy.
Polityka oświatowa koncentruje się na zapewnieniu wszystkim uczniom równych szans, a reformy oświatowe w tym zakresie dotyczyły, m. in. : codziennych, płatnych posiłków w szkole, zapewnienia opieki zdrowotnej wszystkim dzieciom, zrównoważonych programów nauczania, zawierających zajęcia artystyczne (sztukę), muzykę, umiejętności manualne (konstrukcyjne), a także tradycyjne umiejętności szkolne.
W swoich artykułach Pati Sahlberg pisze o podejściu do edukacji, które można ująć w podpunktach, tj.:
Obowiązek szkolny dotyczy dzieci w wieku od 7 do 16 lat.
Dzieci w wieku od 3 do 5 lat nie muszą uczęszczać do przedszkola.
6-latki zaś mogą uczęszczać do przedszkola, które funkcjonuje w systemie „half-day”, czyli dosłownie „pół-dnia”.
Po ukończeniu 16 lat, młodzież może wybrać kierunki kształcenia: akademickie bądź zawodowe.
Według statystyk, 95% fińskiej młodzieży podejmuje edukację ponad gimnazjalną.
I najważniejsze motto, które opisuje fińską szkołę jest następujące: „Nauczanie to sport zespołowy, a nie wyścig jednostek”.
autor: mgr Magdalena Półtorak
Źródła:
Artykuły P. Sahlberg`a:
„How we teach our children. The metods and myths behind Finland`s education success”,
„Just let me tach!”.
Prezentacja:
„Finnish lessons”- Iceland Talks 2017,
Książka:
„Finnish lessons- why can the world learn from educational change in Finland?”.
“Per aspera ad astra
Przez ciernie do gwiazd”
58-160 Świebodzice
ul. Ciernie 30