Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Słowo wstępne o fińskim systemie edukacji

 

Słowo wstępne o fińskim systemie edukacji

Podstawą do napisania artykułu są informacje zawarte w blogu, artykułach i książce pt. „Finnish lessons- why can the world learn from educational change in Finland?” autorstwa Pati Sahlberg`a. Mówi się o tym, że system edukacji w Finlandii jest jednym z najlepszych systemów na świecie.

Potwierdzają to wyniki badań kompetencji 15-latków udokumentowany przez PISA (Programme for Inetrnational Student Assesment). Celem badań PISA jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów w zakresie matematyki, nauk ścisłych oraz czytania ze zrozumieniem, w celu poprawy jakości nauczania i poprawy systemów edukacyjnych.

Jak podaje Pati Sahlberg, fińscy 15-latkowie zajmują jedne z najwyższych miejsc w badaniu PISA. W 2000 roku Finlandia zajęła pierwsze miejsce w zakresie czytania ze zrozumieniem. W 2003 roku było to 1 miejsce w zakresie matematyki, a w 2006 roku- 1 miejsce w naukach ścisłych.

Dla porównania w tych samych latach, polscy uczniowie zajęli kolejno 23., 21., 17 miejsce.

 

Z prezentacji Sahlberg`a dowiadujemy się, jakie czynniki mają wpływ na polepszenie systemu edukacji.

Są to: współpraca, edukacja oparta na zaufaniu, zbiorowa niezależność, kapitał.

System edukacji blokują czynniki takie jak: rywalizacja, edukacja oparta na testach, dążenie do doskonałości.

System edukacji w Finlandii Sahlberg określa jednym słowem: „indywidualizacja”, co jest antonimem do systemów edukacji opartych na szeroko pojętej standaryzacji.

Pati Sahlberg wymienia następujące komponenty systemu edukacji w Finlandii:

  1. Edukacja jest traktowana jako dobro publiczne.

  2. Całościowe podejście do dziecka.

  3. Nauczyciele mają prestiż społeczny.

  4. Koncentracja na kapitale w różnych dziedzinach.

  5. Wizja edukacji.

Bardzo ważną kwestią w fińskiej szkole jest zaufanie, autonomia nauczycieli.

Są oni przyjmowani ze stopniem magistra. W społeczeństwie fińskim zawód nauczyciela jest postrzegany jako prestiżowy, podobnie jak lekarze czy prawnicy.

Polityka oświatowa koncentruje się na zapewnieniu wszystkim uczniom równych szans, a reformy oświatowe w tym zakresie dotyczyły, m. in. : codziennych, płatnych posiłków w szkole, zapewnienia opieki zdrowotnej wszystkim dzieciom, zrównoważonych programów nauczania, zawierających zajęcia artystyczne (sztukę), muzykę, umiejętności manualne (konstrukcyjne), a także tradycyjne umiejętności szkolne.

W swoich artykułach Pati Sahlberg pisze o podejściu do edukacji, które można ująć w podpunktach, tj.:

  • zawód nauczyciela jest atrakcyjny,
  • w Finlandii jest system małych szkół (szkoły nie są „przeludnione”, uczniowie uczą się w mało licznych klasach),
  • edukacja postrzegana jest nie jako „zło konieczne”, lecz warunek dobrobytu i przetrwania narodu,
  • ważnym elementem funkcjonowania fińskiej szkoły jest współpraca między nauczycielami i szkołami (np. nauczyciele wspólnie projektują własne programy nauczania, które są w niewielkim stopniu kontrolowane przez zewnętrzne organy, ramy programów są elastyczne),
  • wprowadzanie innowacji, eksperymentowanie z nowymi pomysłami w edukacji (odejście od stagnacji, powielania),
  • odejście od standaryzacji (uczniowie nie mają obowiązkowych egzaminów).

Obowiązek szkolny dotyczy dzieci w wieku od 7 do 16 lat.

Dzieci w wieku od 3 do 5 lat nie muszą uczęszczać do przedszkola.

6-latki zaś mogą uczęszczać do przedszkola, które funkcjonuje w systemie „half-day”, czyli dosłownie „pół-dnia”.

Po ukończeniu 16 lat, młodzież może wybrać kierunki kształcenia: akademickie bądź zawodowe.

Według statystyk, 95% fińskiej młodzieży podejmuje edukację ponad gimnazjalną.

I najważniejsze motto, które opisuje fińską szkołę jest następujące: „Nauczanie to sport zespołowy, a nie wyścig jednostek”.

 

autor: mgr Magdalena Półtorak

 

 

Źródła:

Artykuły P. Sahlberg`a:

„How we teach our children. The metods and myths behind Finland`s education success”,

„Just let me tach!”.

Prezentacja:

„Finnish lessons”- Iceland Talks 2017,

Książka:

„Finnish lessons- why can the world learn from educational change in Finland?”.



Data dodania: 2018-09-22 22:05:02
Data edycji: 2018-09-22 22:07:16
Ilość wyświetleń: 1228

Doradztwo

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu to ważna decyzja. Kliknij i poznaj możliwości rozwoju.
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Per aspera ad astra

Przez ciernie do gwiazd”

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej