Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

SPRAWOZDANIE dotyczące działalności Centrum Rozwoju, Kultury i Nauki ( Centrum RKiN ) działające w roku szkolnym 2018/2019

SPRAWOZDANIE  dotyczące działalności  Centrum  Rozwoju, Kultury i Nauki ( Centrum RKiN )  działające w roku szkolnym 2018/2019

W roku szkolnym 2018/2019 w Publicznej Szkole Podstawowej Integracyjnej im. Henryka Sienkiewicza w Świebodzicach powstało CENTRUM ROZWOJU KULTURY I NAUKI.

Centrum zostało powołane „ do życia ” przez przewodniczącą Rady Rodziców Małgorzatę Dominik we współpracy z Panią Magdaleną Stąpor – Dyrektor Placówki.

Powstanie Centrum było wynikiem chęci i potrzebą wyrażaną przez rodziców w trakcie rozmów  podczas spotkań Rady Rodziców. Jest ono również naszym własnym przedłużeniem działań realizowanych w ramach projektu „BEZPIECZNA+” – SZKOŁA MIEJSCEM ŁĄCZĄCYM POKOLENIA. Rodzicom i dzieciom tak bardzo spodobał się projekt , że postanowili stworzyć Centrum RKiN. Został opracowany projekt łącznie z programem oraz całą dokumentacją – zgodami, które dają  nam  możliwości i narzędzia  do działania. Działalność CENTRUM ma na celu połączenie i współdziałanie ze sobą  różnych pokoleń, integracje lokalnego środowiska oraz stworzenie sytuacji dla dzieci, w których będą mieli szansę na powiedzenie o swoich problemach, poproszenie no pomoc czy też nadrobienie zaległości wynikających np. z nieobecności dziecka w szkole spowodowanej chorobą.

Bardzo ważnym założeniem naszego Centrum jest to aby zajęcia i warsztaty były zupełnie BEZPŁATNE jak również potrzeba zaangażowania  w realizację wyznaczonych celów rodziców, społeczność szkolną – uczniów różnych klas oraz  lokalną społeczność.

W roku szkolnym 2018/2019 zapisanych i aktywnie biorących udział było 25 osób ( nasze max. założenie, które udało się zrealizować ), do współpracy bardzo chętnie włączali się rodzice dzieci oraz osoby spoza społeczności szkolnej – co nas bardzo cieszy, ze udało nam się włączyć współpracę międzypokoleniową.

 Zagadnieniami realizowanymi przez nas w ciągu roku szkolnego 2018/2019 było:

  • Głównym celem Centrum RKiN było zapewnienie uczestnikom zorganizowanej opieki wychowawczej oraz integracja z lokalnym społeczeństwem ( zarówno z pokoleniem młodych jak i starszym).
  • Wspieranie celów wychowawczych i edukacyjnych realizowanych przez PSPI.

Opieką byli  objęci uczestnicy wpisani na listę zajęć ( max. 25 uczestników ).

Uczestnicy Centrum RKiN mogli z niego korzystać w następujących dniach i godzinach:

  • PONIEDZIAŁEK 15 – 18
  • PIĄTEK 15 – 18

 Udział w zajęciach – warsztatach dla jego uczestników był zupełnie  BEZPŁATNY.

Centrum RKiN jest ośrodkiem, w którym uczestnicy  brali czynny udział w zadaniach edukacyjnych, artystycznych, były  również wspierane działania wychowawcze i edukacyjne oraz integracyjne naszej społeczności.

CELE  WYCHOWAWCZE jakie były realizowane w roku szkolnym 2018/2019

  • Kształtowanie sprawności fizycznej poprzez różnego rodzaju zajęcia sportowe, udział w grach i zawodach
  • Integracja grupy poprzez wspólną pracę i zabawę
  • Wykorzystywanie wyobraźni
  • Wyrabianie dobrych nawyków np. dzielenie się, uprzejmość, poszanowanie wobec drugiego człowieka
  • Kulturalne zachowanie
  • Dbanie o estetykę miejsca, pracy i zabawy
  • Kultywowanie polskich świąt, tradycji i zwyczajów

 Celami wspierającymi edukację było:

  • Kształtowanie poczucia własnej godności i wartości
  • Wszechstronny rozwój uczestników i wymiana doświadczeń między pokoleniami
  • Zadania i metody pracy, zabawy dostosowane do możliwości, zainteresowań i potrzeb uczestników
  • Kształtowanie nawyków dobrego żywienia, dbania o higienę, podwyższenie świadomości uczestników na temat dbania o swoje zdrowie oraz prowadzenia zdrowego stylu życia
  • Umiejętności poznawania siebie oraz swojego otoczenia zarówno rodzinnego jak i społecznego
  • Rozwijanie i poszerzanie wiedzy na temat dbałości o środowisko
  • Budowanie i wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, kulturowej i historycznej
  • Wspieranie i poszerzanie edukacji plastycznej, społecznej , muzycznej, zdrowotnej i sportowej
  • Przestrzeganie i propagowanie zasad kultury osobistej, kultury zycia codziennego oraz zasad savoir vivre

Do ZADAŃ jakie sobie postawiliśmy w roku 2018/2019 było:

  • ORGANIZOWANIE gier i zabaw dostosowanych do wieku i zainteresowań uczestników
  • Organizowanie pomocy w nauce oraz tworzenie warunków nauki własnej
  • Wspieranie rozwoju wspólnych zainteresowań oraz wymiana doświadczeń
  • Walka z agresją i przemocą
  • Udzielanie pomocy uczestnikom w różnych sytuacjach
  • Pomoc w odrabianiu lekcji
  • Rozwój zdolności manualnych
  • Wspieranie rozwijania samodzielności
  • Kształtowanie i wyrabianie postaw pożądanych społecznie
  • Uczestnictwo w kulturze
  • Kształtowanie i usprawnianie nawyków życia codziennego
  • Kształtowanie, wzmacnianie i rozwijanie postaw i uczuć patriotycznych
  • Budzenie i rozwijanie zainteresowań poprzez zajęcia plastyczne – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac uczestników, wspólne dekorowanie Sali, udział w konkursach i kiermaszach
  • Stosowanie w czasie zajęć – spotkań zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myś

Do medod pracy jakimi się posługiwaliśmy należały:

  • Gry, zabawy, konkursy
  • Twórczość plastyczna, muzyczna, techniczna
  • Dyskusje, pogadanki oraz rozmowy kontrolowane – czyli takie w trakcie których naprowadzamy rozmówce, jaka odpowiedź chcemy uzyskać
  • Wycieczki „ w czasie ” między pokoleniami

 Realizowane przez nas FORMY  ZAJĘĆ :

  • Wspierające EDUKACJE m.in. odrabianie lekcji z uczestnikami, zajęcia z kultury osobistej, higieny, zasad dobrego wychowania
  • Zajęcia ROZWIJAJĄCE twórcze zainteresowania np. plastyczne, muzyczne, taneczne, teatralne itp.
  • Zajęcia GRUPOWE i inne rozwijające zainteresowania, talent, inspirujące do samorozwoju
  • Gry i zabawy integrujące grupę i pokolenia
  • Zajęcia ROZWOJOWE umożliwiające zwiększenie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej , radzenie sobie z emocjami i uczuciami, budowanie konstruktywnej hierarchii wartości, radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi
  • PRACA na rzecz Centrum – dbanie o opinię, estetykę i wnętrze oraz wystrój Centrum RKiN
  • Organizowanie imprez okolicznościowych dla uczestników Centrum, ich rodzin, przyjaciół, znajomych ( konkursy, zawody, kiermasze, wystawy i imprezy okolicznościowe)
  • Zajęcia sportowe i rekreacyjne
  • Działania na rzecz środowiska lokalnego – wspólne działania na rzecz osób młodszych, starszych i niepeł

 PLAN  PRACY  CENTRUM  RKiN wynikał  z autorskiego programu napisanego przez Małgorzatę Dominik – Przewodniczącą Rady Rodziców w porozumieniu i współpracy z Dyrekcją PSPI w Świebodzicach.

Treści podzielone były na cykle tematyczne dostosowane do danej pory roku oraz uroczystościami i świętami wynikającymi z przebiegu roku kalendarzowego.

Osoby prowadzące Centrum RKiN organizowały  pracę grupy dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości, świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb uczestników.

Osoby  prowadzące zajęcia poprzez właściwy styl kierowania grupą oraz współpracę z uczestnikami tworzyły płaszczyzny udanej interakcji, modelowały różne sytuacje, wspierały  twórczy rozwój i aktywność uczestników.

Dzieci i dorośli uczestniczące w zajęciach  rozwijali swoje umiejętności oraz dzielili  się doświadczeniami w zakresie zarówno planowania pracy jak i życia codziennego oraz :

  • samodzielnego oraz grupowego projektowania
  • podejmowania własnych decyzji
  • występowania na forum
  • logicznego myślenia
  • kształcenia uwagi, pamięci i koncentracji oraz aktywności – zarówno ruchowej jak i manualnej

W ciągu roku uczestnicy objęci byli należytą  opieką i indywidualnym podejściem. Bogaty wachlarz zajęć oprócz walorów wspierających  wychowanie i proces  dydaktyczny miał  przede wszystkim wartości integracyjne co przekładało  się  i tworzyło  klimat i rodzinną atmosferę.

 Największym i podstawowym efektem działania Centrum była  integracja społeczeństwa oraz pokazanie młodemu pokoleniu, że są inne bardziej aktywne metody, sposoby spędzania wolnego czasu niż wirtualny świat cyberprzestrzeni, w którym coraz częściej i coraz bardziej młodzi ludzie się zamykają przez co tak naprawdę staja się bardzo samotnymi osobami wśród miliona otaczających ich ludzi. Są zamknięci i maja swój własny świat.

Korelacja międzypokoleniowa była, jest i będzie istotnym celem i efektem łączącym ludzi młodych i tych starszych.

Kolejnym równie ważnym efektem działania Centrum  było wyrównywanie deficytów poprzez:

  • wsparcie nadrabianie braków i zaległości w nauce oraz polepszenie jej wyników
  • zwiększenie zainteresowania zdobywaniem wiedzy i nauką
  • poprawa relacji z członkami rodziny, rówieśnikami i osobami starszymi
  • wzrost zainteresowania dobrami kultury
  • zwiększenie kultury osobistej

Kolejnymi rezultatami był  wzrost umiejętności społecznych m.in.

  • konstruktywne wyrażanie swoich emocji, myśli oraz uczuć
  • poprawne funkcjonowanie w grupie
  • działania na rzecz innych ludzi ( pomaganie, opiekowanie się, dzielenie )
  • stosowanie zdrowego stylu życia, zasad kultury osobistej, zasad dobrego wychowania oraz poprawa świadomości na temat higieny i jej roli w naszym ż

Uważam, że  działalność Centrum RKiN w roku szkolnym 2018/2019 w całości spełniła nasze założenia oraz przyniosła nam wiele satysfakcji i radości  z podjętych przez nas działań oraz ich efektów.

 Małgorzata Dominik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gratuluję wyróżnionym oraz wszystkim dzieciom które brały udział, życzę motywacji oraz działań prowadzących do dalszych sukcesów

Data dodania: 2019-10-16 10:41:13
Data edycji: 2019-10-16 10:49:58
Ilość wyświetleń: 1016

Doradztwo

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu to ważna decyzja. Kliknij i poznaj możliwości rozwoju.
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Per aspera ad astra

Przez ciernie do gwiazd”

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej