Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Szkolimy się i zdobywamy kolejne doświadczenia w zakresie SPE

 

Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Integracyjnej im. Henryka w Świebodzicach- pani Magdalena Stąpor, we współpracy z Prezes Firmy Szkoleniowo – Doradczej, panią Anną Szywałą zainicjowały owocną współpracę w zakresie szkoleń dotyczących specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Dziedziny pedagogiki, pedagogiki specjalnej, neurologii zmieniają się i przeobrażają.

Warto więc znać najnowsze odkrycia, wyniki badań naukowych w tym zakresie, także poszerzać swój warsztat pracy o wartościowe spotkania z wykładowcami, teoretykami i praktykami.

 

14.05.2018 roku odbyło się szkolenie pt. „Szkoła dla każdego- edukacja włączająca w teorii i praktyce”prowadzone przez panią prof. dr hab. Beatę Jachimczak.

Poruszone zostały definicje i zagadnienia związane z teorią dotyczącą edukacji włączającej, która miałaby być odpowiedzią na potrzeby szkół regionalnych.

Mottem przewodnim inkluzji jest „szkoła otwarta na każdego”.

Prowadząca omówiła także uczniów ze SPE, czyli specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W rozporządzeniach zdefiniowano 11 głównych grup dzieci: z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania lub emocji, ze szczególnymi uzdolnieniami, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z deficytami kompetencji i zaburzeniami językowymi, z chorobą przewlekłą, a także dzieci,  których rozwój jest zakłócony poprzez sytuacje kryzysowe bądź traumatyczne, dzieci przeżywające niepowodzenia edukacyjne, zaniedbane środowiskowe (związane z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny) oraz z trudnościami adaptacyjnymi.

Dla wyżej wymienionych grup uczniów powinna zostać zorganizowana pomoc psychologiczno- pedagogiczna w placówce.

SPE obejmują także kształcenie specjalne, które organizowane jest dla uczniów z następującą niepełnosprawnością: niesłyszących, słabo słyszących, niewidomych, słabo widzących, z niepełnosprawnością ruchową w tym afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem w tym ZA oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Profesor Beata Jachimczak omówiła wyniki przeprowadzonych badań dotyczących edukacji włączającej na gruncie polskich szkół.

Zachęciła pedagogów do żywej dyskusji o dyskursach przemian na gruncie oświatowym. W szkoleniu wzięła udział także kadra nauczycielska z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Świebodzicach.

29.05.2018 r. odbyło się szkolenie pt. „Neuroszkoła, czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela”, które poprowadził  dr Marek Kaczmarzyk- dla nauczycieli i specjalistów z czterech świebodzickich szkół: Publicznej Szkoły Podstawowej Integracyjnej im. Henryka Sienkiewicza, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4, Publicznej Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 2 z oddziałami integracyjnymi oraz Liceum Ogólnokształcącego w Świebodzicach.

Dowiedzieliśmy się między innymi, że etyka i neurobiologia są odrębne i nie mają wspólnej narracji, że człowiek ma około trzech razy większy mózg od reszty naczelnych, że nasz mózg nie jest przystosowany do realiów dzisiejszego świata, ponieważ jego rozwój zatrzymał się- w myśl teorii ewolucjonizmu- miliardy lat temu, gdy staliśmy się Homo Sapiens.

W kontekście SPE , uczniów i nauczycieli, ważną kwestią, którą poruszył dr Kaczmarzyk jest fundamentalna wartość użyteczności , która jest warunkiem zapamiętywania wszelakich treści, w myśl zasady „wiem, że jest mi to potrzebne tu i teraz/ dokładnie wiem, kiedy i do czego przyda mi się ta wiedza”.

Rzuca to negatywne światło na przesyt treści materiałów szkolnych i stwarza przestrzeń do refleksji nad wprowadzaniem zmian.

Dr Kaczmarzyk zaznaczył także, że mózg człowieka jest kolektywny, czyli społeczny.

Szukamy kontaktu z drugim człowiekiem, grup, a nie dążymy do jednostkowego życia, jak to bywa w przypadku innych ssaków. Prowadzący omówił także problematykę funkcjonowania nastolatków w kontekście konkretnych zmian, jakie zachodzą w ich mózgach.

15.06.2018 r. Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Integracyjnej wraz z pedagogami specjalnymi uczestniczyła w III Regionalnej Konferencji „Razem w lokalnej współpracy dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- Szkoła Dla Każdego”, zorganizowanej przez Firmę Szkoleniowo- Doradczą Anna Szywała, pod patronatem Prezydent Świdnicy- pani Małgorzaty Moskal- Słaniewskiej. Była to okazja do spotkania z niezwykłymi osobami środowiska naukowego i wysłuchania inspirujących wykładów.

Prof. dr hab. Beata Jachimczak omówiła kierunki zmian w kulturze organizacyjnej placówki, nawiązując do edukacji włączającej na gruncie polskim. 

W myśl edukacji włączającej, grupa klasowa jest heterogeniczna, czyli maksymalnie zróżnicowana.

Program nauczania jest dokładnie taki sam dla wszystkich, nauczyciel prowadzący klasę powinien w miarę możliwości, maksymalnie dostosować go dla uczniów ze  SPE.

Nauczyciel jest wspierany w realizacji programu, doraźnie przez specjalistów.

System pomocy specjalistycznej ma charakter elastyczny. Prof. Jachimczak zaznaczyła podczas swojej wypowiedzi, że jednym z obszarów zmian w pracy polskich szkół są relacje, które są gwarantem dobrego funkcjonowania placówki.

Wykład dr Agnieszki Kossowskiej, autorki bestsellerowej książki pt. „Duże sprawy w małych głowach” oraz bloga „Dzielny Franek”, dotyczył przede wszystkim wizji, funkcjonowania i przestrzeni dla rodziców w procesie inkluzji, czyli włączania w kontekście życia szkolnego ich pociech.

Dr Kossowska zaznaczyła jak ważne jest tworzenie grup wsparcia (grupy samopomocy) dla rodziców w placówkach oświatowych, zwłaszcza rodziców dzieci ze SPE. Prowadząca omówiła także fazy funkcjonowania rodziny/ rodzica dziecka niepełnosprawnego, które przechodzą przez następujące etapy (nie zawsze docierając do ostatniego): niepewność, pewność i świadomość, agresja, negocjacje i nierealne działania, depresja i rezygnacja, akceptacja i racjonalne decyzje, aktywność („poradzę sobie”, „lubię moje dziecko takim jakie jest”) oraz solidarność („poradzimy sobie razem”).

Dr Joanna Ławicka, prezes Fundacji Prodeste, omówiła istotę funkcjonowania dzieci ze spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera na poszczególnych etapach rozwojowych.

Najważniejszym kontekstem wykładu była samoświadomość, czyli świadomość własnego „ja”, swoich preferencji, przekonań i marzeń.

Dr Ławicka zaznaczyła, że dzieci z autyzmem często nie wiedzą, że przeżywają emocje negatywne, np. zazdrość, chciwość, złość, niechęć, a także pozytywne np. dumę, podziw. Wskazała iż obszar uczenia dzieci z ASD samoświadomości wymaga dogłębnych obserwacji, trafnej diagnozy i właściwej terapii.

Samoświadomość jest bowiem gwarantem dalszego rozwoju.

Wszystkie spotkania, obfitujące w nowe informacje z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych, z pewnością zainicjują poszukiwanie kolejnych informacji dotyczących specjalistycznej wiedzy, niezbędnej w pracy nauczyciela i specjalisty.

 

 Tekst: Magdalena Półtorak- pedagog specjalny

Data dodania: 2018-06-23 05:18:00
Data edycji: 2018-09-23 05:21:03
Ilość wyświetleń: 766

Doradztwo

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu to ważna decyzja. Kliknij i poznaj możliwości rozwoju.
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Per aspera ad astra

Przez ciernie do gwiazd”

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej