SzkoÅ‚a Podstawowa Integracyjna wzięła udziaÅ‚ w ogólnopolskim konkursie "uDOSTĘPniacze", który polegaÅ‚ na przeprowadzeniu lekcji o dostÄ™pnoÅ›ci w konktekÅ›cie funkcjonowania osób niepeÅ‚nosprawnych oraz osób napotykajÄ…cych różnorodne trudnoÅ›ci na swej drodze, a nastÄ™pnie wykonaniu plakatu (lub innej formy) pt. "Åšwiat bez barier". W konkursie udziaÅ‚ wziÄ™li uczniowie klasy V- Jan Ozga, Antonina Janicka oraz Alicja SzczeÅ›niak. To dziÄ™ki nim, nasza szkoÅ‚a, jako jedna z okoÅ‚o stu, zakwalifikowaÅ‚a siÄ™ do warsztatów prowadzonych przez trenerów- paniÄ… EwelinÄ™ MikuÅ‚Ä™ oraz pana MichaÅ‚a KrajdÄ™. W warsztatach wziÄ™li udziaÅ‚ uczniowie klas IV, V, VI, VII oraz VIII, a także chÄ™tni nauczyciele. Koordynatorem projektu w SPI jest pani Magdalena PóÅ‚torak.
Ewelina MikuÅ‚a przyjechaÅ‚a do nas z Gdyni, jest pedagogiem i szkoleniowcem, zajmujÄ…cym siÄ™ także pomocÄ… osobom z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciami, zwÅ‚aszcza w konktekÅ›cie pozyskiwania funduszy do realizacji potrzeb takich jak specjalistyczny sprzÄ™t, telefony dla niewidomych, aplikacje i inne. Pan MichaÅ‚ ma 27 lat i wieku 18 straciÅ‚ wzrok- dziÅ› funkcjonuje jako osoba niewidoma, majÄ…ca jedynie czucie Å›wiatÅ‚a (wie kiedy jest dzieÅ„, a kiedy noc, sporadycznie widzi ksztaÅ‚ty). Do niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci przyczyniÅ‚a siÄ™ operacja po której obudziÅ‚ siÄ™ nie widzÄ…c nic... Mimo to nie straciÅ‚ energii do życia i nauczyÅ‚ siÄ™ funkcjonować w Å›wiecie bez zmysÅ‚u wzroku. Podczas warsztatów opowiadaÅ‚ o swoim codziennym życiu oraz trudnoÅ›ciach z jakimi siÄ™ zmaga. To mogÄ… być takie elementy jak nowa trasa, nagÅ‚e dźwiÄ™ki, nagÅ‚y dotyk, brak dotykowych i sÅ‚uchowych oznaczeÅ„, np. przejÅ›cia dla pieszych, krawÄ™dzi chodnika czy peronu na stacji kolejowej. Na szczęście otoczenie oferuje też pozytywne rozwiÄ…zania dla osób niewidomych takie jak aplikacje telefoniczne, audiobooki, które pozwalajÄ… na przystÄ™pne funkcjonowanie w Å›wiecie. NiepeÅ‚nosprawność nie jest dla pana MichaÅ‚a żadnym ograniczeniem- biega, chodzi na siÅ‚owniÄ™, podróżuje po Å›wiecie, robi Å›wietne szkolenia.
Uczniowie dowiedzieli siÄ™ na co zwracajÄ… uwagÄ™ osoby niewidome podczas codziennych czynnoÅ›ci. SÄ… to miÄ™dzy innymi znaki szczególne- wypukÅ‚oÅ›ci, faktura, posÅ‚ugiwanie siÄ™ w posiÅ‚kach na talerzu "tarczÄ… zegara", np. "Na dwunastej jest ryba, na trzeciej kapusta, a na dziewiÄ…tej frytki. Sztućce sÄ… po prawej stronie talerza", a także- w jaki sposób prowadzić osobÄ™ niewidomÄ…. Przede wszystkim nie wolno zaskakiwać, wykonywać gwaÅ‚townych ruchów, szarpać. Niewidomy sam chwyci swojego przewodnika za ramiÄ™ lub w stawie Å‚okciowym. JednoczeÅ›nie warto niewidomemu mówić gdzie siÄ™ znajduje i co siÄ™ zmienia w otoczeniu, np. krawężnik, schody, dziury w nawierzchni i inne elementy, które mogÄ… być zaskoczeniem dla niewidomego. Pan MichaÅ‚ bez trudu wyciÄ…gnÄ…Å‚ i rozpoznaÅ‚ jakÄ… monetÄ™ trzyma w rÄ™ce. Zarówno banknoty jak i bilon majÄ… swoje charakterytyczne cechy- wypukÅ‚oÅ›ci, ksztaÅ‚ty, zÄ…bki, co pozwala na zidentyfikowanie danego nominaÅ‚u.
NastÄ™pnie pani Ewelina wprowadziÅ‚a uczniów w fikcyjnÄ… historiÄ™ trzynastoletniego Bartosza, który jest gÅ‚uchoniemy. Zatem nie sÅ‚yszy i nie mówi. ZapisaÅ‚ siÄ™ na kurs grafiki komputerowej, a miejsce realizacji oddalone jest o 30 kilometrów od jego domu. Po drodze napotyka na różnorodne bariery zwiÄ…zane z dostÄ™pnoÅ›ciÄ…. Zadaniem uczniów byÅ‚o wyobrażenie sobie możliwych rozwiÄ…zaÅ„ zarówno ze strony Bartosza jak i otoczenia spoÅ‚ecznego. NastÄ™pnie pani Ewelina omówiÅ‚a trudnoÅ›ci, które na co dzieÅ„ mogÄ… spotkać osobÄ™ gÅ‚uchÄ…. ZwiÄ…zane sÄ… przede wszystkim z komunikacjÄ… werbalnÄ…, która (jeÅ›li nie ma w pobliżu osoby migajÄ…cej) odbywa siÄ™ za pomocÄ… kartki i dÅ‚ugopisu, czy szybkim napisaniem tekstu na komunikatorze w telefonie.
Ostatnim elementem warsztatów byÅ‚y zadania wcieleniowe, polegajÄ…ce na tym, że uczniowie wcielali siÄ™ w osoby gÅ‚uche, niewidome, niepeÅ‚nosprawne ruchowo- chodzÄ…ce o kulach oraz ze zÅ‚amanÄ… rÄ™kÄ…. Zadanie polegaÅ‚o na tym, że uczniowie "niiesÅ‚yszÄ…cy" wyszli z trenerkÄ… i schowali na szkolnym korytarzu klocki w pudeÅ‚kach. NastÄ™pnie osobom poruszajÄ…cych siÄ™ o kulach - na migi- pokazywali drogÄ™, aby dotarli do ukrytych klocków. Droga nie byÅ‚a Å‚atwa, bo prowadziÅ‚a przez schody, a jeszcze trudniejsze okazaÅ‚o siÄ™ koordynowanie ruchów rÄ…k, nóg i reszty ciaÅ‚a w taki sposób, aby swobodnie wrócić do klasy bez upuszczania, czy wysypywania kolejnych klocków z pudeÅ‚ka. NastÄ™pnie uczniowie ze "zÅ‚amanÄ… rÄ™kÄ…" budowali wieżę z klocków, aby uczniowie "niewidomi" doÅ‚ożyli do niej kilka piÄ™ter i na sam koniec policzyli- za pomocÄ… dotyku- ile piÄ™ter ma wieża. Uczniowie wykonali także zadanie ćwiczeniowe dotyczÄ…ce prowadzenia niewidomego przez przeszkody. Niezwykle ważna byÅ‚a dokÅ‚adna i konkretna komunikacja miÄ™dzy przewodnikiem a niewidomym.
Warsztaty byÅ‚y poparte ogromnym doÅ›wiadczeniem i wiedzÄ… prowadzÄ…cych. Minęły szybko i w miÅ‚ej atmosferze, wyzwalajÄ…c zaangażowanie, empatiÄ™ i wrażliwość uczniów biorÄ…cych udziaÅ‚ w dzisiejszym spotkaniu.
Tekst, foto: Magdalena PóÅ‚torak
“Per aspera ad astra
Przez ciernie do gwiazd”
58-160 Åšwiebodzice
ul. Ciernie 30