Warsztaty "uDOSTĘPniacze" - Szkoła Podstawowa Integracyjna im. Henryka Sienkiewicza
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Warsztaty "uDOSTĘPniacze"

Warsztaty

SzkoÅ‚a Podstawowa Integracyjna wzięła udziaÅ‚ w ogólnopolskim konkursie "uDOSTĘPniacze", który polegaÅ‚ na przeprowadzeniu lekcji o dostÄ™pnoÅ›ci w konktekÅ›cie funkcjonowania osób niepeÅ‚nosprawnych oraz osób napotykajÄ…cych różnorodne trudnoÅ›ci na swej drodze, a nastÄ™pnie wykonaniu plakatu (lub innej formy) pt. "Åšwiat bez barier". W konkursie udziaÅ‚ wziÄ™li uczniowie klasy V- Jan Ozga, Antonina Janicka oraz Alicja SzczeÅ›niak. To dziÄ™ki nim, nasza szkoÅ‚a, jako jedna z okoÅ‚o stu, zakwalifikowaÅ‚a siÄ™ do warsztatów prowadzonych przez trenerów- paniÄ… EwelinÄ™ MikuÅ‚Ä™ oraz pana MichaÅ‚a KrajdÄ™. W warsztatach wziÄ™li udziaÅ‚ uczniowie klas IV, V, VI, VII oraz VIII, a także chÄ™tni nauczyciele. Koordynatorem projektu w SPI jest pani Magdalena PóÅ‚torak.

Ewelina MikuÅ‚a przyjechaÅ‚a do nas z Gdyni, jest pedagogiem i szkoleniowcem, zajmujÄ…cym siÄ™ także pomocÄ… osobom z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciami, zwÅ‚aszcza w konktekÅ›cie pozyskiwania funduszy do realizacji potrzeb takich jak specjalistyczny sprzÄ™t, telefony dla niewidomych, aplikacje i inne.  Pan MichaÅ‚ ma 27 lat i wieku 18 straciÅ‚ wzrok- dziÅ› funkcjonuje jako osoba niewidoma, majÄ…ca jedynie czucie Å›wiatÅ‚a (wie kiedy jest dzieÅ„, a kiedy noc, sporadycznie widzi ksztaÅ‚ty). Do niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci przyczyniÅ‚a siÄ™ operacja po której obudziÅ‚ siÄ™ nie widzÄ…c nic... Mimo to nie straciÅ‚ energii do życia i nauczyÅ‚ siÄ™ funkcjonować w Å›wiecie bez zmysÅ‚u wzroku. Podczas warsztatów opowiadaÅ‚ o swoim codziennym życiu oraz trudnoÅ›ciach z jakimi siÄ™ zmaga. To mogÄ… być takie elementy jak nowa trasa, nagÅ‚e dźwiÄ™ki, nagÅ‚y dotyk, brak dotykowych i sÅ‚uchowych oznaczeÅ„, np. przejÅ›cia dla pieszych, krawÄ™dzi chodnika czy peronu na stacji kolejowej. Na szczęście otoczenie oferuje też pozytywne rozwiÄ…zania dla osób niewidomych takie jak aplikacje telefoniczne, audiobooki, które pozwalajÄ… na przystÄ™pne funkcjonowanie w Å›wiecie. NiepeÅ‚nosprawność nie jest dla pana MichaÅ‚a żadnym ograniczeniem- biega, chodzi na siÅ‚owniÄ™, podróżuje po Å›wiecie, robi Å›wietne szkolenia. 

Uczniowie dowiedzieli siÄ™ na co zwracajÄ… uwagÄ™ osoby niewidome podczas codziennych czynnoÅ›ci. SÄ… to miÄ™dzy innymi znaki szczególne- wypukÅ‚oÅ›ci, faktura, posÅ‚ugiwanie siÄ™ w posiÅ‚kach na talerzu "tarczÄ… zegara", np. "Na dwunastej jest ryba, na trzeciej kapusta, a na dziewiÄ…tej frytki. Sztućce sÄ… po prawej stronie talerza", a także- w jaki sposób prowadzić osobÄ™ niewidomÄ…. Przede wszystkim nie wolno zaskakiwać, wykonywać gwaÅ‚townych ruchów, szarpać. Niewidomy sam chwyci swojego przewodnika za ramiÄ™ lub w stawie Å‚okciowym. JednoczeÅ›nie warto niewidomemu mówić gdzie siÄ™ znajduje i co siÄ™ zmienia w otoczeniu, np. krawężnik, schody, dziury w nawierzchni i inne elementy, które mogÄ… być zaskoczeniem dla niewidomego. Pan MichaÅ‚ bez trudu wyciÄ…gnÄ…Å‚ i rozpoznaÅ‚ jakÄ… monetÄ™ trzyma w rÄ™ce. Zarówno banknoty jak i bilon majÄ… swoje charakterytyczne cechy- wypukÅ‚oÅ›ci, ksztaÅ‚ty, zÄ…bki,  co pozwala na zidentyfikowanie danego nominaÅ‚u. 

NastÄ™pnie pani Ewelina wprowadziÅ‚a uczniów w fikcyjnÄ… historiÄ™ trzynastoletniego Bartosza, który jest gÅ‚uchoniemy. Zatem nie sÅ‚yszy i nie mówi. ZapisaÅ‚ siÄ™ na kurs grafiki komputerowej, a miejsce realizacji oddalone jest o 30 kilometrów od jego domu. Po drodze napotyka na różnorodne bariery zwiÄ…zane z dostÄ™pnoÅ›ciÄ…. Zadaniem uczniów byÅ‚o wyobrażenie sobie możliwych rozwiÄ…zaÅ„ zarówno ze strony Bartosza jak i otoczenia spoÅ‚ecznego. NastÄ™pnie pani Ewelina omówiÅ‚a trudnoÅ›ci, które na co dzieÅ„ mogÄ… spotkać osobÄ™ gÅ‚uchÄ…. ZwiÄ…zane sÄ… przede wszystkim z komunikacjÄ… werbalnÄ…, która (jeÅ›li nie ma w pobliżu osoby migajÄ…cej) odbywa siÄ™ za pomocÄ… kartki i dÅ‚ugopisu, czy szybkim napisaniem tekstu na komunikatorze w telefonie. 

Ostatnim elementem warsztatów byÅ‚y zadania wcieleniowe, polegajÄ…ce na tym, że uczniowie wcielali siÄ™ w osoby gÅ‚uche, niewidome, niepeÅ‚nosprawne ruchowo- chodzÄ…ce o kulach oraz ze zÅ‚amanÄ… rÄ™kÄ…. Zadanie polegaÅ‚o na tym, że uczniowie "niiesÅ‚yszÄ…cy" wyszli z trenerkÄ… i schowali na szkolnym korytarzu klocki w pudeÅ‚kach. NastÄ™pnie osobom poruszajÄ…cych siÄ™ o kulach - na migi- pokazywali drogÄ™, aby dotarli do ukrytych klocków. Droga nie byÅ‚a Å‚atwa,  bo prowadziÅ‚a przez schody, a jeszcze trudniejsze okazaÅ‚o siÄ™ koordynowanie ruchów rÄ…k, nóg i reszty ciaÅ‚a w taki sposób, aby swobodnie wrócić do klasy bez upuszczania, czy wysypywania kolejnych klocków z pudeÅ‚ka. NastÄ™pnie uczniowie ze "zÅ‚amanÄ… rÄ™kÄ…" budowali wieżę z klocków, aby uczniowie "niewidomi" doÅ‚ożyli do niej kilka piÄ™ter i na sam koniec policzyli- za pomocÄ… dotyku- ile piÄ™ter ma wieża. Uczniowie wykonali także zadanie ćwiczeniowe dotyczÄ…ce prowadzenia niewidomego przez przeszkody. Niezwykle ważna byÅ‚a dokÅ‚adna i konkretna komunikacja miÄ™dzy przewodnikiem a niewidomym. 

Warsztaty byÅ‚y poparte ogromnym doÅ›wiadczeniem i wiedzÄ… prowadzÄ…cych. Minęły szybko i w miÅ‚ej atmosferze, wyzwalajÄ…c zaangażowanie, empatiÄ™ i wrażliwość uczniów biorÄ…cych udziaÅ‚ w dzisiejszym spotkaniu. 

 

Tekst, foto: Magdalena PóÅ‚torak

Data dodania: 2019-12-04 18:51:28
Data edycji: 2019-12-04 18:56:24
Ilość wyświetleń: 1222

Doradztwo

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu to ważna decyzja. Kliknij i poznaj możliwości rozwoju.
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

“Per aspera ad astra

Przez ciernie do gwiazd”

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej